Uitnodiging organistendag 16 september in Wildervank

De Diocesane Commissie Kerkmuziek heeft haar jaarlijkse organistendag deze keer in de provincie Groningen. Op zaterdag 16 september zijn we te gast in de Grote Kerk te Wildervank. De kerk bezit een zeer fraai laatromantisch orgel van de bekende Duitse orgelbouwer E.F. Walcker. Dit instrument van 1913 heeft achtentwintig registers op twee klavieren en een vrij pedaal. Voor het noorden van Nederland is het een uniek instrument. Meer informatie over dit orgel is te vinden op: http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?database=ob2&%250=1003322&LGE=EN&LIJST=lang, of : https://www.walckerwildervank.nl/
Muziekdocent Mark Heerink vertelt u over de muziek van Hendrik Andriessen (Intermezzi per Organo), Albert de Klerk (Octo Fantasie Super Themata Gregoriana) en Hans Friedrich Micheelsen (Das Holsteinische Orgelbuchlein).
We hopen dat deelnemers aan deze dag één- of meerdere composities uit deze bundels willen voorbereiden en spelen. Hebt u een suggestie om voor te bereiden uit deze bundels, neem svp contact op met docent Mark Heerink: m.heerink@planet.nl. Uiteraard is het mogelijk om ook andere composities te spelen.
Deelnemers vragen we verder om zelf een voorspel te maken bij drie gezangen uit de bundel Gezangen voor Liturgie: nr. 434 ‘Eens, als de bazuinen klinken’, nr. 424 ‘De Heer is waarlijk opgestaan’ en: nr. 478 ‘Jezus die langs het water liep’. U kunt er uiteraard ook voor kiezen om voor één of twee van deze drie gezangen een voorspel te maken.
De dag begint om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur.
9.30-10.00 uur Inloop
10.00-11.00 uur Inleiding en demonstratie van het orgel door Mark Heerink
11.00-11.30 uur Koffiepauze
11.30-12.30 uur Gelegenheid voor deelnemers om voorbereide muziekstukken te spelen en/of het
12.30-13.30 uur Lunchpauze
13.30-14.30 uur Gelegenheid voor deelnemers om voorbereide muziekstukken te spelen en/of het
14.30-15.00 uur Koffiepauze
15.00-16.00 uur Gelegenheid voor deelnemers om voorbereide muziekstukken te spelen en/of het

Opgave
Tot 1 september a.s. is aanmelding mogelijk voor deze dag via Lisette Winter, bisdom GroningenLeeuwarden: l.winter@bisdomgl.nl Voor inhoudelijke informatie over het programma, zoek contact met: Mark Heerink (m.heerink@planet.nl) of Anton Lukassen (aaluka@home.nl). Voor koffie en thee wordt gezorgd. Graag zelf een lunchpakket meenemen. Er zijn geen kosten aan deze dag verbonden. Wel vragen we van deelnemers een vrijwillige bijdrage in de kosten.