TAIZÉ reis 2024

van zondag 11 augustus t/m zondag 18 aug 2024.

Voor Wie:
Iedereen vanaf 15 jaar die in staat is om een klein beetje Engels te spreken. Voor de ouderen boven de 35 jaar moeten we toestemming van de Communiteit van Taizé vragen. Als je zin hebt om mee te gaan laat het ons even weten ook al weet je het nog niet zeker: Dan kunnen wij subsidie aanvragen voor de huur van een busje.

Info en aanmelden bij ;

Marianne Korsten E-mail:  mariannekorsten@yahoo.com

Wat is Taize :
Taize is een dorpje midden in Frankrijk waar de broeders van Frere Roger direct na de 2e WO een plek hebben gemaakt waar iedereen welkom was . Vooral jongeren . Ze wilden laten zien dat je in vrede samen kon leven , dat je welkom was waar je ook vandaan kwam , wat je ook geloofde , hoe je er ook uit zag.

Ieder jaar verwelkomt de gemeenschap van broeders duizenden jongeren vanuit de hele wereld. Ze komen naar Taizé om te zoeken naar: levenszin, de betekenis van geloof, om elkaar te ontmoeten en gein te maken, om vertrouwen te vinden en tot “jezelf” te komen. Een meisje uit India zei eens: wat ik zo mooi vind van Taizé, is dat ze niet met hun antwoorden komen op jouw vragen,maar dat ze je helpen en je de ruimte geven om je eigen antwoorden te vinden.

Heb jij zin om deze zomer jongeren uit de hele wereld te ontmoeten?
Heb je zin om eenvoudig te kamperen en te eten.?
Heb je zin om muziek te maken, te geinen, samen te werken?
Heb je zin om te zoeken naar betekenis van geloof en vertrouwen?

Ga dan een week mee naar Taize

Mijn eerste keer Taizé

Hoi, ik ben Manon en ik ben dit jaar voor het eerst mee geweest naar Taizé. Taizé is een christelijke kloostergemeenschap in het gelijknamige Franse Taizé. Toen ik werd meegevraagd naar Taizé, moest ik daar lang over nadenken. Ik had het idee dat ik naar een soort sekte zou gaan waar iedereen mega gelovig is en de hele dag over god praat. Ik heb er uiteindelijk toch voor besloten om mee te gaan. Vind ik het leuk, kan ik altijd nog een keer mee. Vind ik het niet leuk, dan niet. Ik kon er niet méér naast zitten! Ik neem jullie in het kort mee in mijn Taizé ervaringen.

Bij aankomst moesten de jongeren naar het jongeren gedeelte voor een korte introductie. Vervolgens moest je in de rij staan voor een werkje, Taizé draait namelijk op het werk dat de bezoekers doen. Dit kan van alles zijn: op kinderen passen, de kerk voorbereiding/ schoonmaken, koken, afwassen etc. Je staat hier met iedereen van jouw leeftijdscategorie in de rij, hierdoor raak je aan de praat met de mensen om je heen. Ik had gelijk bij aankomst iemand ontmoet waar het gelijk mee klikte, we hebben daarom besloten om samen een taakje uit te kiezen namelijk de kerk voorbereiden voor het avondgebed.

Mijn dag begon met het ochtendgebed om 8.15u, elk gebed heeft zo’n 10 minuten stilte. Verder zing je Taizé liederen en wordt er een klein stuk uit de bijbel verteld. Na het ochtendgebed was het ontbijt. Om 10.00u hadden we bijbelintroductie. Iedereen tussen de leeftijden 18-24 jaar zat in één ruimte met een broeder. Elke ochtend kregen we een nieuw stukje Bijbeltekst, deze lazen we gezamenlijk door elke ochtend in een andere taal. Vervolgens ging de broeder hierop door en gaf hij voorbeelden uit het dagelijks leven. Na de bijbelintroductie werden we de eerste dag verdeeld in groepjes met de leeftijden 18-20 en 21-24. Deze groepjes werden ingedeeld op geboortemaand. Onder de Bijbeltekst stonden verschillende vragen die je elke ochtend met je groepje moest bespreken. Ik was persoonlijk erg blij met mijn groepje. We openden ons erg snel, omdat je over best wel intense onderwerpen moet praten. Je leert elkaar dus erg snel kennen en vertelt dingen die je normaal gesproken niet vertelt. Om 12.20u begon het middaggebed, vervolgens gingen we lunchen. Je zit de gehele dag op de grond of op lage bankjes zonder rugleuning. Na de lunch had ik wat tijd voor mijzelf, deze tijd heb ik benut door even te gaan liggen met een boekje, dit kon ook in de stiltetuin wat een erg mooie plek was. Om 15.00u moest ik werken. Dit deed je weer met een andere groep en het duurde zo’n 1,5 tot 2 uur. Om 16.00u was er een theemoment, wij deden dit gezamenlijk met ons werkgroepje na het werk. Vanaf 17.30u kon je verschillende workshops bijwonen voor het eten aan om 19.00u. Het avondgebed was om 20.20u, na het avondgebed ging iedereen naar oyak. Dit is een plek waar je drinken kunt kopen en waar het elke avond erg gezellig was. Mensen namen hun gitaar mee en iedereen zong mee, ook werd er veel gedanst.

Ik zat er dus best wel naast met mijn ideeën over Taizé. Ja, je gaat drie keer per dag naar de kerk en ja, je praat veel over dingen als God, maar je praat ook over dingen als het leven. Je ontmoet erg veel mensen uit verschillende landen, ik heb nu bijvoorbeeld vrienden in Engeland, Zweden en Roemenië. Je praat bijna de hele dag Engels, dus je krijgt echt een Engels boost. Iedereen is aardig, er zijn geen ruzies, iedereen doet mee en hoort erbij. Het was een ervaring die ik nooit meer ga vergeten. Hopelijk zie ik jullie volgend jaar in Taizé!