Maria in de boomgaard

Achter de kerk van Stadskanaal bevindt zich een prachtige boomgaard, aangelegd door een groep toegewijde vrijwilligers. Wat begon als een eenvoudig initiatief om de omgeving te verfraaien, is uitgegroeid tot een oase van rust en bezinning voor de hele gemeenschap.

Centraal in deze boomgaard staat een prachtig Mariabeeld, zorgvuldig geplaatst als een teken van het katholieke leven buiten de muren van de kerk. Overdag biedt de boomgaard een toevluchtsoord voor iedereen die behoefte heeft aan een moment van stilte en reflectie. Of je nu komt om te bidden, te mediteren, of gewoon om te genieten van de rustgevende omgeving, de boomgaard verwelkomt iedereen. De schaduw van de bomen, het zachte geritsel van bladeren in de wind, en de aanwezigheid van het Mariabeeld creëren een sfeer van sereniteit die diep raakt.

Ontstaan en onderhoud

Tijdens de coronatijd kwam de vraag van pastoor J. E. B. Deuling of het stuk grasveld tussen de parkeerplaats en de Goedegrond niet gebruikt kon worden als boomgaard. Dit verzoek leidde tot een prachtig initiatief dat veel harten heeft veroverd. Toenmalig diaken Sander Hof, Marianne Korsten en Vincent Arends hebben zich met hart en ziel ingezet om dit idee te verwezenlijken. Dankzij hun toewijding en harde werk kon de boomgaard daadwerkelijk gerealiseerd worden.

De eerste stap was het ontwerpen van de boomgaard en het selecteren van geschikte boomsoorten. Met zorg en aandacht werden de plannen gemaakt, waarbij ook rekening werd gehouden met de ecologische impact en de wens om een duurzame en bloeiende omgeving te creëren. De Mariakapel, die een belangrijk onderdeel van de boomgaard is geworden, werd liefdevol gebouwd door toegewijde parochianen. Deze kapel dient niet alleen als plek om stil te staan maar ook als symbool van gemeenschap en saamhorigheid.

De bomen in de boomgaard werden geplant door een lokaal bedrijf, dat met hun expertise ervoor zorgde dat alles professioneel en zorgvuldig werd uitgevoerd. Vanaf het begin was het duidelijk dat deze plek meer zou worden dan alleen een verzameling fruitbomen. Het werd een project dat mensen samenbracht, en een plek waar verbinding centraal staat.

In de loop der tijd zijn de boomgaard en de moestuin samengevoegd tot een harmonieus geheel. Dit biedt nu niet alleen ruimte voor fruitbomen, maar ook voor het telen van verse groenten en kruiden. Vrijwilligers uit de gemeenschap zetten zich onvermoeibaar in om deze tuin te onderhouden en verder te ontwikkelen. Hun inzet is cruciaal voor het succes en de bloei van deze groene oase.

Het doel van de boomgaard en moestuin is om uit te groeien tot een ontmoetingsplek voor iedereen, ongeacht leeftijd of achtergrond. Het is een plek waar jong en oud samen kunnen komen, leren van de natuur en van elkaar, en genieten van de rust en schoonheid die de tuin te bieden heeft. De tuin biedt niet alleen fysieke ruimte voor ontmoeting, maar ook een spirituele ruimte waar mensen tot rust kunnen komen en nieuwe energie kunnen opdoen.

Nieuwsgierig geworden?

Bent u nieuwsgierig geworden? Elke woensdagochtend zijn er vrijwilligers aanwezig in de tuin. U bent van harte uitgenodigd om langs te komen, een praatje te maken, en de vruchten van dit prachtige project met eigen ogen te aanschouwen. Het is een mooie gelegenheid om deel uit te maken van een groeiende gemeenschap en bij te dragen aan een initiatief dat mensen samenbrengt en de natuur viert.

Kom gerust eens langs en laat u inspireren door de inzet en het enthousiasme van de mensen die deze boomgaard en moestuin tot leven hebben gebracht. Samen bouwen we aan een groene en bloeiende toekomst, waar iedereen welkom is.